Veelgestelde Vragen - FAQ

Waar kan ik mij aanmelden voor het IEX/DeBeurs-Beursspel?

Klik hier om u aan te melden voor het Beursspel.

Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken?

De IEX/DeBeurs-site is het best te gebruiken met Microsoft Internet Explorer versie 4.0 en hoger. Netscape versie 4.0 en hoger werkt ook, maar in sommige exotische gevallen minder goed.

Is het echt helemaal gratis?

Ja, het is helemaal gratis. We vragen alléén dat u IEX/DeBeurs-lid wordt. En ook dat is gratis.

Ik ben mijn password kwijt!

In de ledensectie van IEX/DeBeurs kunt u een verloren password terugkrijgen. Als u er helemaal niet meer uitkomt, kunt u een e-mail sturen naar info@iex.nl. onder vermelding van password vergeten. U moet tevens uw e-mail adres + alias in de e-mail vermelden.

Als ik me wil opgeven voor het Prijzenspel wordt mijn telefoonnummer gevraagd. Mag ik ook een mobiel telefoonnummer invullen?

Als u een prijs gewonnen heeft in het Beursspel, wordt het telefoonnummer gebeld dat u heeft ingevuld op het aanmeldingsformulier van IEX/DeBeurs.nl. Hierbij worden zowel mobiele als vaste telefoonnummers geaccepteerd. Let erop dat u uw nummer op de internationale manier invoert, het Nederlandse nummer (020) 673 56 56 wordt bijvoorbeeld +31 20 673 56 56.

Mijn telefoonnummer dat ik heb opgegeven klopt niet meer! Wat moet ik doen?

U kunt uw telefoonnummer veranderen in de sectie mijn gegevens , echter dan verliest u wel uw huidige Prijzenspelrendement. Als u uw rendement niet wilt verliezen, moet u even mailen naar beursspel@iex.nl voor een oplossing.

Met hoeveel portefeuilles mag ik meespelen in het Prijzenspel?

U mag slechts met één portefeuille per persoon meedoen aan het Prijzenspel. Let op dat u wel de juiste portefeuille laat meedingen voor het Prijzenspel. Vorige maand heb ik reeds meegedaan met het Prijzenspel, doe ik deze maand ook meteen weer mee?

Als u zich destijds ook voor het Prijzenspel heeft aangemeld, dan speelt u automatisch in de volgende maand weer mee, tenzij u natuurlijk via de Beheersectie anders heeft aangegeven.

Wat is de startwaarde van mijn portefeuille?

De startwaarde van uw portefeuille is de waarde van uw portefeuille op het moment van aanmelden bij een competitie. In het Prijzenspel wordt aan het begin van elke nieuwe maand opnieuw de startwaarde vastgesteld van uw portefeuille in het Prijzenspel. Deze zal dus van maand tot maand verschillen.

Hoe wordt het maandelijkse rendement vastgesteld?

Het rendement van uw portefeuille wordt weergegeven in procenten ten opzichte van de startwaarde (=100%) van uw portefeuille. Op basis van het procentuele rendement wordt de ranglijst vastgesteld van de deelnemende portefeuilles in de competitie. Op de laatste beursdag van de maand wordt nabeurs de definitieve ranglijst vastgesteld van het IEX/DeBeurs-Beursspel van die maand.

Wordt de portefeuille-waarde elke maand opnieuw 'teruggezet' op 100.000 euro?

Het is niet zo dat alle portefeuilles aan het begin van een nieuwe maand weer op 100.000 euro worden teruggezet. U speelt gewoon door met uw huidige kapitaal. De waarde daarvan wordt de startwaarde van de portefeuille voor de nieuwe Beursspelmaand.

Moet ik me elke maand opnieuw inschrijven voor het IEX/DeBeurs-Beursspel?

U hoeft zich niet opnieuw in te schrijven voor de volgende competitiemaand. U kunt in de nieuwe maand gewoon weer doorspelen met uw huidige (Prijzenspel)portefeuille.

Waarom doe ik wel mee aan het Prijzenspel, maar krijg ik geen maandnotering van mijn nieuwe portefeuille?

Om mee te kunnen doen met de week- en maandlijsten moet een portefeuille aan het begin van de week/maand bestaan, dus waarschijnlijk bent u daar nu net te laat voor.

Ik heb een derde prijs gewonnen in het Prijzenspel. Klopt het dat mijn vrouw die ook meespeelt met het Prijzenspel nu net als ik de komende vijf maanden niet in aanmerking komt voor een van de Top-5 prijzen?

Sinds enkele maanden heeft IEX/DeBeurs de zes maanden regel ingevoerd die inhoud dat iemand maar één maal per zes maanden in aanmerking kan komen voor de prijzen Top-5. Om te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld naam, portefeuille adres etc wijzigt om onder deze regel uit te komen, kan IEX/DeBeurs niets anders doen dan mensen die op hetzelfde adres wonen ook uit te sluiten, hoe vervelend dit ook is.

Hoeveel geld mag en kan ik lenen met mijn Portefeuille?

In het Beursspel mag en kunt u geen geld meer lenen. Als u dus meer aandelen wilt kopen of verkopen dan de regels en uw saldo toestaan dan zal de order niet worden uitgevoerd.

Hoe weet ik wat voor rendement ik heb behaald deze maand?

Als u uw portefeuille bekijkt, klikt u op de link Uw rendement waarna u onder andere uw Prijzenspel-, Maand- en All Timerendement ziet. Ook wordt het rendement per aandeel gegeven en kunt u een grafiek bekijken waarin de schommelingen van uw rendement te zien zijn.

Hoe kan ik al mijn transacties zien die ik heb gedaan in mijn portefeuille?

Als u uw portefeuille bekijkt, klikt u op de link Transactiegeschiedenis en ziet u alle transacties die u in het verleden gedaan heeft.

Waarom kan ik de transactiehistorie van mijn concurrent in het Prijzenspel niet volledig zien?

De transactiehistorie van Prijzenspelportefeuilles kunt u alleen nog maar met twee uur vertraging bekijken. Dit om u niet de mogelijkheid te geven ‘af te kijken’ van uw concurrent.

Hoe kan ik een nieuwe competitie starten?

Om een nieuw competitie te kunnen starten is het noodzakelijk om een nieuwe spelportefeuille aan te maken. Daartoe gaat u naar de sectie Portefeuilles en maakt u onder Beursspelportefeuilles een nieuwe portefeuille aan. Reeds bij het eerstvolgende scherm krijgt u de optie om een nieuwe competitie aan te maken en die vinkt u aan. Maak de volgende stappen af en u heeft een nieuwe competitie.

Kan ik met mijn portefeuille van competitie wisselen?

Als u met uw oude portefeuille in een nieuwe of andere competitie wilt mee doen, dan kunt simpel van competitie veranderen met die portefeuille via de sectie mijn gegevens.

Hoe kan ik een portefeuille wissen?

Als u een portefeuille van het IEX/DeBeurs-Beursspel wilt wissen, dan kunt u dit doen via de sectie mijn gegevens .

Kan ik ook op meerdere computers met mijn portefeuille aan de slag?

In principe kunt u op elke willekeurige computer bezig met uw eigen portefeuille. Eenmaal op de IEX-site moet u simpelweg inloggen met uw bestaande accountgegevens (e-mailadres en password). Vervolgens kunt u weer gewoon verder gaan met het verhandelen van aandelen op deze nieuwe pc.

Iemand anders op de computer is reeds ingelogd bij IEX.nl en heeft daar ook zijn eigen portefeuille. Hoe kan ik nu zelf inloggen en ook meedoen met mijn portefeuille?

Aangezien u samen met iemand anders van dezelfde computer gebruik maakt, moet u klikken op Uitloggen in de menubalk van de Ledensectie. Daarna kunt u gewoon inloggen met uw e-mailadres en uw password.

Welke aandelen kan ik kopen?

Op dit moment kunt u alleen aandelen kopen die genoteerd staan aan de Euronext Amsterdam. We werken hard aan het toevoegen van buitenlandse beurzen, opties en futures.

Welke prijs krijg ik als ik aandelen verhandel?

andel(uitvoer van orders) vindt plaats tegen de werkelijk verhandelde prijzen en volumes op de echte beurs.

Een order wordt slechts uitgevoerd wanneer er daadwerkelijk op de echte beurs gehandeld is in het desbetreffende aandeel. Als het volume niet is veranderd, wordt de transactie niet uitgevoerd. Er dient dus daadwerkelijk gehandeld te zijn op de beurs in het fonds.

Hoe kan ik een transactie tot stand laten komen?

Klik vanuit uw portefeuille op Kopen / Verkopen stukken, zoek een aandeel op, vul de aankoopgegevens in een klik twee keer op de knop Kopen of Verkopen.

Hoe ga ik short?

Selecteer het desbetreffende aandeel en klik op de knop Verkopen in plaats van Kopen. Zodoende verkoopt u aandelen die u niet in bezit heeft en gaat u short.Short gaan in aandelen: Margin

Bij shortposities in aandelen wordt een dekking van 200% gevraagd - dus twee maal het bedrag dat voor de shortpositie wordt ontvangen. Niet alleen het geld dat u ontvangt voor de verkoop wordt gereserveerd, maar 100% extra om verliezen door koersstijgingen in te kunnen dekken

Hoe sluit ik mijn shortpositie?

Simpelweg door het aandeel terug te kopen. U heeft namelijk eerder uw aandelen verkocht die u niet in bezit had en als de koers van het aandeel inderdaad daalt, dan moet u ze op een lagere koers weer kopen om de positie met winst te kunnen sluiten.

Mijn banksaldo staat ver in de plus en als ik wil handelen krijg ik de melding dat ik onvoldoende cash heb? Hoe kan dat?

Het kan zijn dat u al eerder shortposities heeft ingenomen, maar dat niet heeft gemerkt aan uw banksaldo. Uw bank houdt een reservering aan om de shortpositie die u hebt ingenomen af te dekken. Indien u wilt handelen in aandelen dan kan het zijn dat u bij onvoldoende reserves de melding krijgt u heeft onvoldoende cash.

Kan ik buiten handelstijden kopen of verkopen?

U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week opdrachten doorgeven, maar deze worden pas op de eerstvolgende handelsdag verwerkt en eventueel uitgevoerd.

Hoe snel worden bedragen bij- en afgeboekt?

Direct nadat een opdracht is uitgevoerd, wordt uw virtuele bankrekening aangepast. Elke vrijdagavond vindt er een rentestorting plaats, die berekend wordt over het gemiddelde saldo van de voorafgaande week.

Wat zijn de transactiekosten?

Alle transacties gaan gepaard met transactiekosten die als volgt worden berekend: De basiskosten van 7,50 euro worden verhoogd met 0,10% van de totale waarde van de transactie.

Waarom kan ik de ene week wel short gaan in een bepaald fonds en de andere week niet meer?

Short gaan is alleen toegestaan in fondsen waarvan de effectieve dagomzet van gisteren hoger is dan 1,5 miljoen euro. Als u short wilt gaan in een fonds en u krijgt de melding "Short niet toegestaan", dan voldoet dat fonds dus niet aan deze regel. Meer informatie over short gaan vindt u op Short gaan voor leken.

Kan ik aan- en verkopen limiteren?

Ja, tijdens het aan- en verkoopproces kunt u een limiet meegeven.

Soms wordt een transactie maar niet uitgevoerd, hoe zit dat?

Als een transactie "in uitvoering" is, kan het volgende aan de hand zijn: · Wacht.. Dit is de normale wachtrij: binnen vijf minuten wordt de transactie uitgevoerd. · Geen trans. Op de beurs is nog geen transactie gedaan. · Limiet. Het betreft een limiet order, waarbij de drempelwaarde nog niet gehaald is. · Onv.cash. U heeft onvoldoende vrij beschikbaar geld op uw rekening. NB: dit kan zich ook voordoen bij short gaan, uw bank houdt een reservering aan om de shortpositie die u hebt ingenomen af te dekken. · 25% Portf. De order maakt u positie in dit aandeel groter dan 25% van de totale waarde van de portefeuille, dit is niet toegestaan in het Beursspel. · Short niet toegestaan. Short gaan is alleen toegestaan in fondsen waarbij de effectieve dagomzet van gisteren meer dan 1,5 miljoen euro bedraagt.

Hoeveel trades kan ik doen op een dag?

Het maximaal aantal toegestane trades is beperkt tot 15 per dag voor de portefeuilles die meespelen voor de prijzen, in uw eigen competities kunt u naar hartelust meer transacties blijven uitvoeren.

Hoe kan ik een banksaldo krijgen in mijn Vrije Portefeuille?

U kunt geld van/op uw bankrekening Ontrekken/Storten door op de knop O/S te klikken, waarna u het gewenste bedrag van/op uw bankrekening kunt ontrekken of storten.

Wanneer wordt het handelen in opties, warrants en andere beleggingen naast het handelen in aandelen toegestaan?

Let op de aankondigingen van de verschillende themacompeties op onze websites!

Als u na het lezen van deze pagina nog steeds een vraag of opmerking heeft, dan kunt u een e-mail sturen naar beursspel@iex.nl. Wel verzoeken wij u dan om ook de naam van uw portefeuille te vermelden, zodat de verwerking van uw e-mail sneller kan verlopen.

Het is ons beleid om uw e-mail binnen twee tot drie werkdagen beantwoord te hebben, in de regel is dit eerder, maar mocht u na een week nog geen antwoord hebben dan kunt u nogmaals mailen.

Lees ook de globale uitleg van het spel.